Föreläsningen ..

Va ju på föreläsning idag klockan 1 och den var jätte bra. Nu kommer jag inte ihåg vad han hette som föreläste. Han pratade om många olika saker, hur man beter sig och agerar i olika situationer, han pratade om hur man skulle tänka och agera på bästa sätt för att själv må bra och få sina medmänniskor att må bra. Jag tyckte att allt det som han tog upp stämmer jätte bra på hur vi människor beter oss mot varandra och mot oss själva. Och vad lite som krävs för oss att kunna må ett bättre liv och få sina medmänniskor att må bättre.

Han berättade även att ge andra berömm och kanske ta en annan människa på axeln i ca 5 sekunder får oss att må bättre, men människorna idag är så lat på att uppskatta och hjälpa till tycker jag. Man tänker inte på vad man uppskattar, men tänker bara på sin egen tid.
Tex: Min buss går om 1 minut och en tant med rullator ska upp för en liten trappa. Vad gör du, hjälper du tanten upp för trappan eller skyndar du dig till bussen?
Jag skyndar mig till bussen iallafall, medans om jag skulle hjälp den tanten upp för trappan skulle hon må så mycket bättre och bli glad och jag skulle också bli glad och känna att jag gjort en insats och hjälpt en annan människa till ett leende till att bli sedd. Men vi är alldeles för lata.
Jag tror helt och hållet att de han sa att man mår bättre själv av att få andra att må bra stämmer! Man vet så väl att allt är sant, men man gör ändå inget åt det.
Varför?

Rasten av dagen ska jag städa och packa, för imorgon åker jag tillbaka på Hammarn. Så ska jag hoppa in i duschen också..
Tänk på det jag skrev och börja ge tex berömm till nån ni känner eller bara nån ni ser på stan, ge någon ditt leende på stan, håll upp en dörr för en okänd människa. Det lilla kan göra mycket hos den andra människan.
En sak till, han sa att det är jätte bra att vara nyfiken!

Jag slänger upp lite bilder senare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0